Monthly Archives: April 2009

naungan….

naungan

why hijab

my work on discrete

discreet

/*
Name: Siti Asmah Binti Ab Aziz

*/

import java.awt.*;
import java.applet.*;

public class shorty extends Applet
{
//initializes the layout
public void init() {
setBackground(Color.white);
for (int i = 0; i<12; i++)
balls[i]=0;
for (int i=0; i<14; i++)
lines[i]=0;
count = 0;
first =0;
second = 0;
step = 0;

}

//handles events
public boolean handleEvent(Event evt) {
if (evt.id == Event.WINDOW_DESTROY) System.exit(0);
return super.handleEvent(evt);
}

//for mouse clicks
public boolean mouseDown(Event evt, int x, int y) {
if (count == 0) {
if(50 < x && x < 70 && 40 < y && y < 60) {
if(count == 0)
first = 1;
else if (count == 1)
second = 1;
count++;
repaint();
return true;
}
else if( 300 < x && x < 320 && 50 < y && y < 70) {
if(count == 0)
first = 2;
else if (count == 1)
second = 2;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(200 < x && x < 220 && 30 < y && y < 50) {
if(count == 0)
first = 3;
else if (count == 1)
second = 3;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(100 < x && x < 120 && 150 < y && y < 170) {
if(count == 0)
first = 4;
else if (count == 1)
second = 4;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(175 < x && x < 195 && 100 < y && y < 120) {
if(count == 0)
first = 5;
else if (count == 1)
second = 5;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(30 < x && x < 50 && 100 < y && y < 120) {
if(count == 0)
first = 6;
else if (count == 1)
second = 6;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(175 < x && x < 195 && 125 < y && y < 145) {
if(count == 0)
first = 7;
else if (count == 1)
second = 7;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(125 < x && x < 145 && 75 < y && y < 95) {
if(count == 0)
first = 8;
else if (count == 1)
second = 8;
count++;
repaint();
return true;
}
else if(90 < x && x < 110 &&80< y && y < 100) {
if(count == 0)
first = 9;
else if (count == 1)
second = 9;
count++;
repaint();
return true;
}

}

if (count == 3) {
if(700 < x && x < 800 && 0 < y && y < 15 ||
300 < x && x < 400 && 60 < y && y < 75 ) {
init();
repaint();
return true;
}
}
else {
if(700 < x && x < 800 && 0 < y && y < 15) {
init();
repaint();
return true;
}
else if(400 < x && x < 800 && 60 < y && y < 75) {
step=1;
count=3;
repaint();
return true;
}
}

return true;
}

public void paint( Graphics g )
{
g.setColor(Color.black);
g.fillRect(700, 0, 100, 175); // draw text box on the right
g.setFont(new Font(“Times Roman”, Font.BOLD, 13));
g.setColor(Color.yellow); // draw text on the right
g.drawString(“Reset”, 722, 15);

g.setColor(Color.white);
if(count == 0) {
g.drawString(“Click on a”, 705, 30);
g.drawString(“point and”, 705, 45);
g.drawString(“I will find”, 705, 60);
g.drawString(“the path”, 705, 75);
g.drawString(“closest to”, 705, 90);
g.drawString(“the blue point”, 705, 105);
}
else if (count == 3) {
g.drawString(“click”, 722, 60);
g.drawString(“to reset”, 715, 90);
g.drawString(“the area”, 715, 105);
g.setColor(Color.yellow);
g.drawString(“here”, 725, 75);
}
else {
g.drawString(“click”, 722, 60);
g.drawString(“to see the”, 711, 90);
g.drawString(“shortest path”, 706, 105);
g.setColor(Color.yellow);
g.drawString(“here”, 725, 75);
}
//draw line (from,from,to,to)
g.setColor(Color.lightGray);
g.drawLine(60, 50, 210, 40); //line 1&3 0

g.drawLine(40, 100,110, 80); //line 6&9 1
g.drawLine(40, 100, 110, 160); //line 6&4 2
g.drawLine(210, 40, 310, 60); //line 3&2 3
g.drawLine(310, 60, 185, 110); //line 2&5 4
g.drawLine(185, 110, 135, 85); //line 5&8 5
g.drawLine(185, 110, 185, 135); //line puduraya&7 6
g.drawLine(185, 135, 110, 160); //line merdeka stadium&istana 7
g.drawLine(135, 85, 210, 40); //line centralmarket&Masjid jamek 8

g.drawLine(110, 80, 135, 85); //line centralmarket & NatinalHm

// name the node
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“National Monument”, 70, 50);//1
g.drawString(“Natinal Art gelery”, 320, 60);//2
g.drawString(“Masjid jamek”, 220, 40);//3
g.drawString(“Istana Negara”, 120, 160);//4 //100, 150
g.drawString(“Puduraya”, 195, 110);//5
g.drawString(“National mosque”, 20, 100);//6
g.drawString(“Merdeka stadium”, 195, 135);//7
g.drawString(“NationalHM”, 150, 90);//8
g.drawString(“Central market”, 65, 70);//9

//note
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“A- Natina”, 50,390);
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“Start node”, 80,410);

g.setColor(Color.blue);
g.fillRect(50,400, 20, 20);
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“Start node”, 80,410);

g.setColor(Color.red);
g.fillOval(50,430, 20, 20);
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“Destination node”, 80,440);

g.setColor(Color.green);
g.drawLine(50, 460, 60, 460);
g.setColor(Color.black);
g.drawString(“Shotest route”, 80,460);

if (step == 1) {
g.setColor(Color.green);

if(first == 1){
//8&2 2&1
g.drawLine(135, 85, 210, 40); //line 8&3
g.drawLine(60, 50, 210, 40); //line 1&3
}
else if(first == 2) {
g.drawLine(185, 110, 135, 85); //line 5&8
g.drawLine(310, 60, 185, 110); //line 2&5
}
else if(first == 3)
g.drawLine(135, 85, 210, 40); //line 8&3
else if(first == 4) {
g.drawLine(185, 135, 110, 160); //line 5&8
g.drawLine(185, 100, 185, 125);//line 5&7
g.drawLine(110, 80, 125, 75);//line 5&7
}
else if(first == 5)
g.drawLine(185, 110, 135, 85); //line 5&8
else if(first == 6){
g.drawLine(110, 80, 135, 85); //line 8&6
g.drawLine(100, 80, 40, 100); //line 8&6
}
else if(first == 7){
g.drawLine(185, 110, 135, 85); //line 5&8
g.drawLine(185, 110, 185, 135);//line 5&7
}
else if(first == 9){
g.drawLine(110, 80, 135, 85);

}

}

//draw the points
if(first == 1 || second == 1)
g.setColor(Color.red);

else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(50, 40, 20, 20); //point 1

if(first == 2 || second == 2)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(300, 50, 20, 20); //point 2

if(first == 3 || second == 3)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(200, 30, 20, 20); //point 3

if(first == 4 || second == 4)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(100, 150, 20, 20); //point 4

if(first == 5 || second == 5)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(175, 100, 20, 20); //point 5

if(first == 6 || second == 6)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(30, 100, 20, 20); //point 6

if(first == 7 || second == 7)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(175, 125, 20, 20); //point 7

if(first == 8 || second == 8)
g.setColor(Color.blue);
else
g.setColor(Color.blue);
g.fillRect(125, 75, 20, 20); //point 8

if(first == 9|| second == 9)
g.setColor(Color.red);
else
g.setColor(Color.black);
g.fillOval(90, 80, 20, 20); //point 9

}

private int balls[] = new int [12];
private int lines[] = new int [14];
private int chosen = 0, count, first, second, step;
}

Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……..

Assalammualaikum. …..
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan …dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen … tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu …
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ….either belen makanan mak atau abah …. tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan… kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain … samada kami perasan atau tidak ….so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak …
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri …arwah tok perempuan kami lah sebelah abah …mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak…dan saya sendiri akui kesannya …..makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..
Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok …jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak…. samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik …dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka … solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib … kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam … kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat… ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang …
Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ….tak caya try buat …solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib …. dapat semua waktu lagi baik …sangat besar ‘rahsia’ dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.
“Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita”. Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it’s good if we can remind each other because in Rasulullah’s last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly….
Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you’ll lose nothing. Wallahu A’lam… Terima Kasih,

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau
lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti
mereka terasa hati.
“Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!”
Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan
sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar
memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh
menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama,
peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu
ibunya.
“Habis sekarang kenapa tidak belajar?” Tanya sang lelaki lagi dengan penuh
semangat.
“Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk
belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!” Begitu jawab si
gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak
sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.
Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh
menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai
wanita yang hidup bujang seumur hidup.
Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan
ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan
penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi
gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja
tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu
menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih
perlu.
Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu
boleh memasak untuk tiga pasukan bola.. Begitulah standard yang telah
ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga.
Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada
keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.
“Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?” Dengus
teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan
sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain
keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada
beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.
Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan
al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya
lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang
sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang
rugged menjadi imam.
Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita
perlu pandai memasak jika mahu bersuami.. Lelaki juga harus boleh menjadi
imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau
menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika
wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!
Amacam???

my work in Genetic Algo (Assignment preferences)

/**
* Write a description of class minipro here.
*
* @author (Siti Asmah Ab Aziz & Siti Farah Diana bt Yusoff)
* @version (BinaryTournament )
*/
import javax.swing.*;
import java.util.*;
import java.math.*;
import java.io.*;

public class miniproBinaryTournament
{
public static void main(String[]args)throws IOException
{

PrintWriter print = null;
try // try clause
{
String filename=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter name of file for output result”);     //location for output to display
print = new PrintWriter(new FileOutputStream(filename+”.txt”));

String tit=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter number of title offered”);
int title=Integer.parseInt(tit);

String stud=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter Number of Student”);
int student=Integer.parseInt(stud);

String pop=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter Number of population “);
int population=Integer.parseInt(pop);

String gen=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter Number of generation “);
int generation=Integer.parseInt(gen);

//number of student

Random generator = new Random();
int[][] aMatrix = new int[student][4];
String out=””;
// populate matrix
for (int i = 0; i < student; i++) {

for (int j = 0; j < 3; j++) {

//number of assignment
//String assign=JOptionPane.showInputDialog(null,”Enter Number of assignment you prefer student no: ” +(i+1));
//int assignment=Integer.parseInt(assign);
//int index=j+1;
int  r=generator.nextInt(title);
if(r ==1)
{
aMatrix[i][j] = r;
}else
{
aMatrix[i][j] = r;}
}
}

// print matrix
print.println(“Student”+”\t First Choice”+” \t Second Choice”+” \t Third Choice”);
print.println(“_____________________________________________________________”);
for (int i = 0; i <student; i++)
{

print.println(i+1+”.”);

for (int j = 0; j < 3; j++) {
print.print(“\t”+”\t”+aMatrix[i][j]);

}
print.println();
print.println(“_____________________________________________________________”);
}
print.println();

//create chromosome
int prio=0;
int choosenP=0;
int []chromosom=new int [student];
int [] a=new int[3];
int[][] aMatrix2 = new int[student][4];
int[][] aMatrix3 = new int[student][4];
String[][] aMatrix4 = new   String[student][4];
int[][] aMatrix5 = new int[population][student];
int[][] aMatrix6 = new int[population][student];

boolean found=false;
int count=0;
int asign=0;
int asign2=0;
int asign3=0;
int asign4=0;
int asign5=0;
int title2;
int  asignOr2=0;
int  asignOr3=0;
int  asignOr4=0;
int  asignOr5=0;
boolean found2=true;
boolean found3=true;
int index1=0;
int index2=0;
int add=0;
int answer=0;
int combine=0;
int total=0;

//store in new array for index 0

for(int gene=0;gene<generation;gene++)
{
print.println(“===================================================================================”);
print.println(” Genaration   “+(gene+1));
print.println(“===================================================================================”);
// int[][] aMatrix3 = new int[ population][4];
int asignOr;

//population
for(int Inipop=0;Inipop<population;Inipop++)
{
int fitness=0;
String Cfit=””;
// CHEKING PROSES TO ELEMINATE DUPLICATION
print.println(“*****************************”);
print.println(” population   “+Inipop);
print.println(“*****************************”);
for (int chL1=0; chL1<student; chL1++)
{
// print.println(“student  “+chL1);
if(chL1==0)
{
asignOr=aMatrix[0][0];
aMatrix2[chL1][0]=asignOr;
aMatrix2[chL1][1]=1;
}

else
{
for(int i=0;i<chL1;i++)
{
// print.println(“stored data : “+aMatrix2[chL1-(i+1)][0]);
// print.println(“first data  : “+aMatrix[chL1][0]);

if(aMatrix2[chL1-(i+1)][0]!=aMatrix[chL1][0])
{
asignOr=aMatrix[chL1][0];
//asignment no
aMatrix2[chL1][0]=asignOr;
//value count fitness
aMatrix2[chL1][1]=1;
// print.println(aMatrix2[chL1-(i+1)][0]+” is not ==”+aMatrix[chL1][0]);

}
else  {

asignOr=aMatrix[chL1][1];
// print.println(aMatrix2[chL1-(i+1)][0]+”==”+aMatrix[chL1][0]);
// print.println(“second choice “+asignOr);

for(int s=0;s<chL1;s++)
{
if( asignOr!=aMatrix2[chL1-(s+1)][0])
{   asign2=aMatrix[chL1][1];
//asignment no
aMatrix2[chL1][0]=asign2;
//i++;
//value count fitness
aMatrix2[chL1][1]=2;

//  print.println(aMatrix2[chL1-(s+1)][0]+” is not ==”+asign2);
}
else
{
//found = true;
asign3=aMatrix[chL1][2];
//  print.println(aMatrix2[chL1-(i+1)][0]+”==”+aMatrix[chL1][0]);
//   print.println(“third choice “+asign3);
for(int j=0;j<chL1;j++)
{
if( asignOr!=aMatrix2[chL1-(j+1)][0])
{   asign3=aMatrix[chL1][2];
//asignment no
aMatrix2[chL1][0]=asign3;
//i++;
//value count fitness
aMatrix2[chL1][1]=3;
// print.println(aMatrix2[chL1-(j+1)][0]+” is not ==”+asign3);
}
else
{
found=true;
asign3=aMatrix[chL1][2];
//print.println(aMatrix2[chL1-(s+1)][0]+”==”+aMatrix[chL1][0]);
//   print.println(“random number “);
//asignment no
int  r=generator.nextInt(title);
for(int ran=0;ran<chL1;ran++)
{

if(r!=aMatrix2[chL1-(ran+1)][0])
//print.println(“random number masuklah”);
aMatrix2[chL1][0]=r;
aMatrix2[chL1][1]=4;
}break;

}
}break;}

} break;
}

}

}

add=aMatrix2[chL1][1];
// print.println(“priority value  “+add);
combine=aMatrix2[chL1][0];

print.println((chL1+1)+ ” get project no: “+aMatrix2[chL1][0]);
print.println(” “);
count ++;

//value add of priority in chromosome
fitness+=add;
aMatrix2[chL1][2]=fitness;
answer= aMatrix3[chL1][0];
Cfit +=” “+aMatrix2[chL1][0];

//store assignment
aMatrix5[Inipop][chL1]= aMatrix2[chL1][0];
//store priority
aMatrix6[Inipop][chL1]= aMatrix2[chL1][1];
// print.println(“priority value  “+ aMatrix6[Inipop][chL1] );
}
print.println(“kumpulkan “+Cfit);
//store
aMatrix4[Inipop][0]= Cfit ;
print.println(” fitness “+Inipop+”: “+fitness);
aMatrix3[Inipop][0]=fitness;
// print.println(“jawapan fitness….. “+  aMatrix3[Inipop][0]);
print.println(“”);
print.println(“”);

}

/********************Binary tournament********************/
/*************** 1st random number of choosen value**********************************************************/
int randomCv;
int  nV=0;
int indexR;
String radomVal=””;
int tempVal;
String tempRAn;
int valueR=0;
boolean ran1=false;
boolean ran2=false;
int randomvalue1[]=new int[10];//store value random1
int randomvalue2[]=new int[10];//store value random2

int min1=aMatrix3[0][0];
int min2=aMatrix3[0][0];

randomCv=generator.nextInt(population);
print.println(“random Value : “+ randomCv);

if (randomCv>=2)
{
for (int randomLoop=0;randomLoop<randomCv; randomLoop++)
{

indexR=generator.nextInt(population-1);
tempVal=aMatrix3[indexR][0];
//  value=Integer.parseInt(tempVal,2);
radomVal+= “\t”+tempVal;
print.println(“jawapan storage 2: “+tempVal);
for(int minSearch=0;minSearch< randomLoop;minSearch++)
{
if(min1>=aMatrix3[minSearch][0])
{
min2=min1;
min1=aMatrix3[minSearch][0];
index2=index1;
index1=minSearch;

}
else if(min1>=aMatrix3[minSearch][0])
{
min2=aMatrix3[minSearch][0];
index2=minSearch;

}

}

}

print.println( ” “);
print.println(“minimum 1: “+min1);
print.println(“index1: “+(index1));
print.println(“minimum 2: “+(min2));
print.println(“index2: “+ (index2));
// print.println(“\n”);
// print.println(“\n”);
}

else
{ran1=true;
String buz = “no random value”;
print.println(buz);
print.println(“\n”);
}

/********************call cromosome choosen*******************************/
if(ran1==false)
{
int save=0;
int[] array1 = new int [student];//array isi chromose1 yang terpilih max1
int[] array2 = new int [student];//array isi chromose2 yang terpilih max2
int[] array3 = new int [student];
int[] array4 = new int [student];

print.println(“_______________________________________________________________________________________________________________________________________”);
print.println(“Population  “+”  “+” Chromosome “+”\t”+”\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “fitness “);
print.println(“_______________________________________________________________________________________________________________________________________”);
for(int call=0;call<population;call++)
{
print.println(“_______________________________________________________________________________________________________________________________________”);
print.print((call+1)+”. “);
print.print(”  “);

//  save=aMatrix2[call1][0];

print.print(”  “+ aMatrix4[call][0]);

print.print(“\t”+”\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+”\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+ “\t”+   aMatrix3[call][0]);
print.println(“”);
}
print.println(“_________________________________________________________________________________________________________________________________”);

//chromosome the most minimum and 2nd minimum in population
//first index
//index 1(chromosome)
print.print(” chromosome index1 “);

for(int mini=0;mini<population;mini++ ){

for(int min=0;min<student;min++ )
{
if(index1==mini)
{

print.print(aMatrix5[mini][min]+” “);
array1[min]=aMatrix5[mini][min];

}

}

}

//proirity index 1
for(int mini=0;mini<population;mini++ ){

for(int min=0;min<student;min++ )
{
if(index1==mini)
{

//print.print(aMatrix6[mini][min]+” “);
array3[min]=aMatrix6[mini][min];

}

}

}

print.println(” “);

//index 2 (chromosome)
print.print(” chromosome index2 “);

for(int mini=0;mini<population;mini++ ){

for(int min=0;min<student;min++ )
{
if(index2==mini)
{

print.print(aMatrix5[mini][min]+” “);
array2[min]=aMatrix5[mini][min];
}

}

}

//proirity index 2
for(int mini=0;mini<population;mini++ ){

for(int min=0;min<student;min++ )
{
if(index2==mini)
{

//print.print(aMatrix6[mini][min]+” “);
array4[min]=aMatrix6[mini][min];

}

}

}

/****************************************************************UNIFORM CROSSOVER*************************************************/

Random y = new Random();

print.println(“”);

int [] ans = new int [student];//panjang allele 123456
int q=0;
int [] priority = new int [student];
for(int r= 0;r<student;r++)
{
q = y.nextInt(2);
if ( q == 1)
{
ans[r] = array1[r];//array 1 gantikan chromosome satu yang terpilih
priority[r]=array3[r];
}
else
{
ans[r] =  array2[r];//array 2 gantikan chromosome kedua yang terpilih
priority[r]=array4[r];
}
}
print.println(“”);
print.println(“Crosover result using uniform crosover “);
for (int z = 0;z<student;z++)
print.print(ans[z]+” “);

print.println(“”);
print.println(“”);
/**************************************************MUTATION SWAPPING (PENIPU)********************************************************/
int loc1 =0;
int loc2=0;
int loc11 =0;
int loc22=0;
double ran = Math.random();
if(ran <0.9)
{
do
{
loc1 = y.nextInt(8);
loc2 = y.nextInt(8);
}
while(loc1 == loc2);
//chromosome
int temp1= ans[loc1];
int temp2 = ans[loc2];
int temp3 = temp1;
ans[loc1] = temp2;
ans[loc2] = temp3;
//proiority
int temp11= ans[loc11];
int temp22 = ans[loc22];
int temp33 = temp11;
priority[loc1] = temp22;
priority[loc2] = temp33;
}
print.println(” mutation”);
//mutaion of the chromosome
for (int t = 0;t<student;t++)
{
print.print(ans[t]+” “);
}
print.println(” “);
//proirity
int addfit=0;
for (int t = 0;t<student;t++)
{
//print.print(priority[t]+” “);
addfit+=priority[t];

}
print.println(“”);
print.println(” fitness after mutation: “+addfit);
System.out.println(addfit+” “);
total+=addfit;
}
print.println(” ” );

}
int ave;
ave=total/generation;

print.println(” Average “+ave );

}//close try

catch(FileNotFoundException fnf)
{
System.out.println(“File Not Found”);
System.out.println(fnf.getMessage());
}
catch(IOException io)
{
System.out.println(io.getMessage());
}

catch(Exception a)
{
}

print.close();
}//close main
}//close minipro

lots of thing went through….

the most busies semester ever…the most hav… oc time with friend ever…. the most contravensial relationship…banyak sangat berlaku sem ni..fell so tired.dengan projectnyer yg banyak… dengan krisis ngn kawan..dengan relationship yang baru nak ok…aku penat sgt……

this coming mei insyaallah aku kan dpt my first niece…don’t knw wht is my reaction..i never have a mei2 or die2 4. how i’m going 2 treat the baby…goshhh… can i handle it.i’m quite excited to wait her/him to be part of my small family…i can’t even imagine how’s the house gone looks like….”Baby is coming”

next week dah start final exem…huh…so fast kan..2semester almost finish…tinggal 2 sem lagi ang then insyaallah bakejeja la plak…and now i almost 22 “dah besar ke aku ni”, and tiap cuti jer,,,,der jer berita yang kwn nak kawin….and one more thing ,fifi dah der baby dah pon…but look at me..still act like a child…banyak main betul la.

since last 4 week, I’ve been so busy …very busy.sleep at morning… and yesterday is the peak time… have 2 test and 1 presentation + assignment to submit…nak pengsang rasernyer… tapi sabar jer lah…lps jer siapkan keje semalam terus tdo.koma terus,x sdar per… kul 9 baru terjaga… and last night was the most peacefull ninght ever compared  to last 4 week… dpt tdo tampa ganguan….thank god…nikmat sanagt.

talk bout my hunnybunny.. we both buzy sgt kebelakangan ni… dia bz dgn show dia, and aku buzy dgn keje2 aku… n u know wht dia der baut show kat tv9 on 21.i’m happy for him…glad coz he is doing something good and something he is interested… i’m happy 4 u…tapi awk jgn luper tanggungjawab awk untuk study….

today i juz lay on my bad nad working woth laptop…checking my mail,updating my blogg…i juz want 2 take a rest after squuzing my braint asspecially doing GA…ang i’m very proud of my self coz i could finish it and get the result…. after 2 weeks working on it…alhadulilah… i made it…